Geleneksel Sağlık Yöntemleri Lisans / Y. Lisans

Geleneksel Sağlık Yöntemleri Lisans / Yüksek Lisans

Geleneksel Sağlık Yöntemleri Bölümü, insanların fiziksel ve ruhsal hastalıklardan korunma, iyileştirmenin yanı sıra bunların iyi bir şekilde sürdürülmesinde de kullanılan, farklı kültürlere özgü teori, inanç ve tecrübelere dayalı, izahı yapılabilen veya yapılamayan bilgi, beceri ve uygulamaların bütünüdür. Bu bölüm modern tıp uygulamaları dışında, korumaya ve/veya daha çok iyileştirmeye yönelik, bilimsel tıp bilgileri içerisinde tanımlanmamış olan uygulamaları içermektedir. Kadim iyileştirme yöntemlerinin, günümüz sağlık ihtiyaçlarına göre modernize bir şekilde harmanlanıp, sağlık uygulamalarında yararlanılmasıdır.

Geleneksel sağlık yöntemleri Lisans ve Yüksek lisans programının öğretim dili Türkçe olmakla birlikte, eğitim sürecinde yabancı dilde (İngilizce) kaynaklar da kullanılmaktadır. Program Geleneksel sağlık alanında uzmanlar tarafından yürütülmektedir. Programa ortalama 20 öğrenci kabul edilmektedir. Eğitim şekli uzaktan öğretim şeklindedir. Lisans eğitim süresi 4 eğitim yılı 8 dönem, Yüksek Lisans eğitim süresi 2 eğitim yılı 4 dönem sürmektedir.

Sağlık Nedir?

SAĞLIK (Health): yalnızca hastalık ve sakatlığın olmayışı değil, bedenen, ruhen ve sosyal olarak tam bir iyilik halidir. “Koruyucu+Tedavi Edici+Rehabilite Edici” Sağlık Hizmetleri bir bütündür. Biri diğerinden ayrılamaz. Biri diğerinden üstün tutulamaz.

Halk Sağlığı Kavramı Nedir?

Halk sağlığı; toplumun, kuruluşların, toplulukların ve bireylerin organize çabaları ve bilinçli seçimleri yoluyla yaşamı uzatan, yaşam kalitesini iyileştiren, "hastalıkları önleme bilimi ve sanatı" olarak tanımlanmıştır.

Halk sağlığının en önemli amacı, bireylerin sağlığını hastalanmadan önce koruyabilmek, hastalık için olası risklerinin ortadan kaldırılması dolayısıyla da hastalık gelişmeden müdahale edilmesi ile toplumun hayat standardını yükseltmek, kaliteli bir yaşam sürmesini sağlamak, basit tedbirler ve önlemlerle, koruyucu ve iyileştirici sağlık hizmetlerini sunar.

Dünya Sağlık Örgütü (WHO) tanımına göre Halk Sağlığı; Halk sağlığı, sağlığın teşviki ve geliştirilmesi, hastalık önleme ve diğer sağlık müdahalesi şekilleri vasıtasıyla tüm nüfusta sağlığın geliştirilmesini, yaşamın uzatılmasını ve yaşam kalitesinin artırılmasını amaçlayan sosyal ve politik bir kavramdır.

Geleneksel Halk Sağlığı Anlayışı Nedir?

Geleneksel halk sağlığı kuşaktan kuşağa aktarılan inançlar, değerler ve toplumun sahip olduğu kültürün diğer öğelerinden hareketle ulaşılacak bilgilerin hastalıkların tedavisinde kullanılmasıdır. Bu tedaviler daha çok evsel çareler olarak bilinmektedir.

Geleneksel Halk Sağlığı Hangi Hastalıklarla İlgilenir?

Bu uygulama ile vücudumuzda enerji dengesi sağlanmakta ve birçok hastalık tedavi edilmektedir. Ağrı, migren, obezite, nikotin bağımlılığı, alerjik durumlar, astım, KOAH, infertilite (kısırlık), premenstrüel sendrom, mide-bağırsak hastalıkları, depresyon, anksiyete, nörolojik ve birçok hastalıklarda başarı ile iyileştirme mümkündür.

Geleneksel Sağlık Yöntemleri Uzmanı Olmak İçin Hangi Bölüm Okunmalı?

Yüksek lisans yapmak için Sağlıkla ilgili alanlarda (tıp, hemşirelik, eczacılık, diş hekimliği, sağlık hizmetleri vb.) lisans eğitimini tamamlamış olmak gerekmektedir. Lisans programı için sağlıkla ilgili alanlarda (tıp, hemşirelik, ebelik, eczacılık, diş hekimliği, sağlık hizmetleri vb.) Tıbbi ve aromatik bitkiler bölüm mezunları, Aktarlar, Baharatçılar ve konuya ilgi duyan lise mezunu her bireyin katılabileceği eğitim programıdır. Online öğrenme uygulanmaktadır.

Geleneksel Sağlık Yöntemleri Programında Uygulanan Yöntemler Nelerdir?

Geleneksel sağlık yöntemlerinde uygulanan birçok tedavi şekli bulunmaktadır. İnsanların en çok şikayet ettiği rahatsızlıklardan olan; kas-kemik ağrıları, bel-boyun fıtıkları, omuz-dirsek ve eklem ağrılar, menisküs yırtılmaları, aşırı yorgunluk hissi, nefes darlığı, yara tedavisi ve cilt bakım konularında başvurulan yöntemlerdir. En çok başvurulan geleneksel uygulamalar aşağıdaki gibidir:

Fitoterapi: Tıbbi bitkiler kullanılarak, hastalığın tedavi edilmesi ve önlenmesi uygulamasıdır. Bitkilerin etkinliği ve doz ayarlaması tedavinin seyri için önem taşır. Genellikle mide-bağırsak hastalıklarında, böbrek-idrar yolu hastalıklarında ve kilo kontrolünde başvurulabilen bir uygulamadır.

Ozon Terapi: Ozon gazının, antienflamatuar, antimikrobiyal ve yara iyileştirici özelliği olduğu düşünülmektedir. Bu sebeple daha çok; bağışıklık direncini arttırmada, nefes darlığı şikayetlerinde ve enfeksiyonel hastalarının tedavisinde başvurulabilir.

Akupunktur: Tarihi 3000 yılı aşkın geçmişe dayalı bu uygulama, çeşitli iğnelerle vücudun belli noktalarına enerji akışı sağlayabilir. Daha çok; ağrı, migren, astım hastalıkları, depresyon, anksiyete ve nörolojik rahatsızlıklarda başvurulan bir tedavi yöntemidir. Akupunktur tedavisinin bilinen bir yan etkisi olmadığından en güvenli uygulamalardan biri olduğu düşünülebilir.

Mezoterapi: Vücudun yüzeysel tabakalarına, çok düşük miktarda ilaç ve sıvıların enjektör ile uygulanması işlemidir. Daha çok estetik amaçlı uygulanan bu yöntem; cilt bakımı, kırışıklık tedavisi, selülit tedavisi, saç dökülmesi, yağ eritme ve genital bölge estetiğinde rahatlıkla başvurulabilir.

Hacamat tedavisi: Tarihi 5000 yıl öncesine ait olduğu düşünülen bu yöntem, halk arasında en çok başvurulan uygulamalardan biri sayılabilir. Birçok rahatsızlığa iyi geldiği düşünülen bu uygulama, vücudun belli kısımlarından, vakum yöntemiyle kan alınmasına dayanır. Genellikle şikayetin olduğu bölgeye yakın yapılan bu işlem bir neşter yardımıyla deriye çizik atılması ve bardak yada benzeri bir aletle kanın çekilmesidir.

Osteopati: Sadece eller kullanılarak uygulanan bu yöntem, birçok hastalığın tedavisinde başvurulabilmektedir. Osteopati yalnızca hastalığın tedavisi değil, kaynağına inmeye amaçlar. Daha çok ağrı tedavilerinde, duruş bozukluklarında, sinir ve stres tedavisinde kullanılan bir tedavi şeklidir.